Catering till bröllop i Stockholm – tips och tankar

Bröllopsdagen är den största i livet för många och man vill såklart att allt ska vara så perfekt som det bara är möjligt. Att själv slippa stöka med mat och allt som hör där till är skönt och många väljer av naturliga skäl att beställa catering till bröllopet. Läs mer om att beställa catering till bröllop i Stockholm samt några tips och tankar som kan vara bra att ha med.

Catering till bröllop i Stockholm – välj firma

Stockholm är en av dom städer med allra störst utbud när det kommer till catering och valet är inte enkelt. En första sak att fundera på är vilken typ av mat man vill ska serveras på bröllopet och det finns två vanliga och populära alternativ till just bröllop:

  • Sittande middag – Sittande middag kallas det när gästerna sitter till bords och blir serverad rätterna – vanligen 3–5 st. Det gör att bröllopet känns lite mer formellt och det kan vara skönt att inte ha en massa människor som springer för att plocka mer mat under middagen då många också brukar hålla tal. Det finns flertalet firmor som erbjuder catering i Stockholm som har generösa menyer att välja bland för detta alternativ.
  • Buffé – Buffé är även det vanligt på bröllop och ger en lite mer avslappnad känsla. Fördelen är att gästerna själva kan välja vad och hur mycket dom vill äta och dessutom brukar det finnas något som faller alla i smaken. Buffé brukar dessutom bli lite billigare men bra att tänka på är att det kräver mer utrymme i lokalen – både för att kunna ställa upp maten och för att gästerna ska få plats att köa för att hämta den. Dom flesta firmor som erbjuder catering har någon form av buffé att välja på.

Övrig service vid catering i Stockholm

Många av dom som erbjuder catering erbjuder mer än bara själva maten. Till ett större bröllop med många gäster kan man till exempel hyra porslin, bestick, glas och annat till dukningen för att slippa rodda med det själv. Flera av firmorna erbjuder dessutom service under själva middagen vilket kan vara bra, oavsett om man föredrar en sittande middag eller buffé.

För att välja ett cateringföretag till bröllopet behöver man alltså hitta ett som kan fixa den mat man önskar servera till gästerna. Önskas andra tjänster behöver man hitta någon som erbjuder det – samt den ”rätta” maten.

Interim VD– för ökad enkelhet

Företag är alltid i ständig förändring, ibland är de större och ibland är de mindre. Det är ofrånkomligt att det kommer att bli övergångsperioder för att ta företaget till nästa nivå. Ett företage kanske inte har så mycket kunskap om nästa steg och behöver därför utbilda personalen. I dessa fall är det optimalt att anställa en interim VD som passar rollen och snabbt kan leverera resultat. Brightmill har stor unskap och fingertoppskänsla vid tillsättning av interimspersoner i ledningsgrupp och företag.

Tillfällig VD har nytt perspektiv

En interim VD har samma uppgifter som en vanlig VD men har något större ansvar att skapa en fungerande förändring och driva företaget framåt. Om man har behov att få in en mycket erfaren ledare under en begränsad period är en interimschef det smartaste valet. En interim VD arbetar strategiskt och har en helhetsbild av företaget samtidigt som denne kan gå in på detaljnivå för att förstå utvecklingsbehovet och få verksamheten att drivas framåt.

Vilka direkta krav ställs på en interim VD?

För att kunna arbeta som en interim VD måste man ha olika färdigheter och ha en bred portfölj.

  • Personen måste vara erfaren och besitta specialistkompetens och ha ledarskapserfarenhet.
  • Erfarenheten av ämnesområdet måste vara stor för att chefen snabbt ska kunna sätta sig in problemen så all energi läggs på att lösa dem.
  • Interimschefen måste förstå hur man identifierar utvecklingsområden och arbeta både kortsiktigt och långsiktigt.

Förväntningar på tillfällig VD

Att arbeta som interim VD kan vara påfrestande eftersom förväntningarna är att det ska gå fortare att nå resultat än för ordinarie personal. Det som blir effektivt med att anställa en interim VD är att de kan vara tydliga att de inte har tid att fastna i konflikter och låta utvecklingen stanna upp på grund av det. Genom att vara lyhörd och ställa många frågor kommer den tillfällige chefen förstå arbetet och kunderna. Personen måste kunna applicera sin kunskap på hela organisationen och snabbt förstå vilket arbete som måste göras och vad som krävs för att det ska vara möjligt. Det är mycket ansvar på en tillfällig VD eftersom företaget förväntar sig tydliga resultat, men de VD:s som arbetar som interimschefer har lång erfarenhet av utvecklingsarbete och vet exakt vad som krävs i olika situationer.

Lätt att byta mobilabonnemang och behålla sitt nummer

Har du hittat ett mer förmånligt abonnemang och vill byta mobiloperatör? Det finns vissa saker som du behöver tänka på för att flytten ska gå så smidigt som möjligt. Detta gäller i synnerhet om du vill kunna behålla ditt befintliga mobilnummer. Men faktum är att det är ganska lätt att byta mobilabonnemang och slippa byta nummer.

Förbi är nämligen de dagar då du var tvungen att skaffa ett nytt telefonnummer så fort du bytte operatör. I de allra flesta fall kan du nu flytta över ditt mobilnummer från din gamla mobiloperatör till din nya. Allt du behöver göra är att se till så att ditt befintliga abonnemang fortfarande är aktivt inför flytten. Dessutom finns det vissa andra faktorer som du också bör ha i åtanke.

Läs vidare för att få reda på hur du kan byta operatör men ha kvar samma nummer!

Det är lätt att byta mobilabonnemang och ha kvar telefonnumret

En vanlig farhåga som gör att många drar sig från att byta mobilabonnemang är att man skulle tvingas byta telefonnummer. Men faktum är att du till och med kan behålla ditt mobilnummer när du byter abonnemang. Detta även om du väljer en helt annan mobiloperatör än den som du har idag.

För att göra detta går du tillväga enligt följande:

  1. Surfa in på din nya operatörs webbplats och välj ett abonnemang.
  2. Mata in ditt befintliga telefonnummer och välj att det ska flyttas till den nya operatören.
  3. Den mobiloperatör som du har valt kommer sedan sköta flytten av ditt mobilnummer.

Som du märker är det lätt att byta mobilabonnemang och behålla ditt telefonnummer.

Värt att notera är att detta endast fungerar om du använder samma personnummer för ditt nya abonnemang som för ditt gamla. Du kan därmed inte flytta ditt mobilnummer från ett privat abonnemang till ett företagsabonnemang. Det får inte heller finnas någon bindningstid eller andra hinder som förhindrar flytten från din gamla operatör.

Om du vill kan du även passa på att köpa en ny mobiltelefon. Men så länge som du inte fortfarande betalar av din befintliga lur kan du använda samma telefon även efter flytten. Med det sagt kan du såklart uppgradera till en nyare telefon om du så önskar!

Reynolds International Marketing är proffs på CRO

CRO står för conversion rate optimisation (konverteringsoptimering). Det är ett begrepp som innefattar olika aktiviteter som du utför på din webbplats i syfte att optimera den för att konvertera bättre. CRO är en viktig del i en digital marknadsföringskampanj och har många fördelar för marknadsföringen. Om du vill kunna öka konverteringsgraden bör du anlita en byrå som är proffs på konverteringsoptimering, närmare bestämt Reynolds International Marketing, Rimarketing.

Genom att ta hjälp av Reynolds International Marketing kan du få hjälp att optimera din webbplats för konverteringar. En konverteringsoptimering kan vara ett väldigt effektivt sätt att öka företagets försäljning och lönsamhet. Detta är dock inte de enda fördelarna som det för med sig att implementera en framgångsrik CRO-strategi. För vidare information förordas https://www.rimarketing.se/. Här finns all fakta samt uppgifter som behövs för att påbörja arbetet.

Därför bör du anlita Reynolds International Marketing för CRO

En av de främsta anledningarna till att du vill anlita Reynolds International Marketing för konverteringsoptimering är att CRO är en försäljningsdrivande aktivitet. Genom att optimera företagets webbplats för konverteringar kan ni driva besökare mot ett specifikt mål. Det kan antingen vara ett fysiskt eller psykologiskt sådant, såsom att fylla i ett formulär.

Med konverteringsoptimering blir företagets marknadsstrategi mer effektiv och mängden trafik till webbplatsen ökar till följd av optimeringen. Detta för bland annat med sig följande fördelar:

  • CRO kan öka prenumerationerna på ert nyhetsbrev. En viktig anledning att ta hjälp av Reynolds International Marketing för CRO är att aktiviteten kan bidra till att växa e-postlistan. En webbplats som är optimerad för konverteringar leder nämligen till att ett ökat antal personer börjar prenumerera på företagets nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kan i sin tur bygga företagets varumärke samt driva trafik och generera försäljning.
  • Konverteringsoptimering låter er fatta bättre beslut. I samband med CRO samlas stora mängder data in om besökarna på er webbplats. Denna data kan sedan användas som beslutsunderlag och leda till ett bättre beslutsfattande. Detta då ni slipper gissa och istället kan fatta datadrivna beslut. Ert företag kan tack vare CRO-tester prioritera de sidor och det innehåll som är i störst behov av att förändras för att optimera konverteringsgraden.

Detta är bara två av de många sätt som ert företag kan gynnas på genom att anlita Reynolds International Marketing!

Avdramatisera stambyte i Stockholm

Den kooperativa bostadsföreningen HSB har lanserat en kampanj för att avdramatisera bytet av stammar. Många hyresgäster upplever det nämligen som jobbigt att stå inför ett stambyte i Stockholm. Men nu har alltså bostadsföreningen valt att försöka vända på denna bild och för att göra detta har de anlitat en marknadsföringsbyrå.

Men varför får många hyresgäster kalla kårar av blotta tanken på ett byte av stammarna? Det kan troligtvis ha med flera olika faktorer att göra. Till exempel kanske man som hyresgäst tror att man kommer behöva flytta till följd av stambytet. En annan vanlig farhåga är att man kommer tvingas bo och leva i ett smärre kaos medan arbetet pågår. HSB vill dock göra det mindre dramatiskt för sina hyresgäster att stå inför ett stambyte i Stockholm. Och de tror att pandemin kan bidra till att förändra perspektivet på detta ack så viktiga arbete.

Ett stambyte i Stockholm har många fördelar

En tanke med att avdramatisera bytet av stammarna är att betona att ett stambyte i Stockholm är en tillfällig process. Det är absolut inte en oändlig sådan som pågår i all evighet. Och stambytet är inte heller bara ett onödigt ont – det för även med sig flera fördelar för dig som hyresgäst eller bostadsägare.

  • Sänkt vattenförbrukning
    Genom att låta utföra ett traditionellt stambyte i Stockholm kan vattenförbrukningen i fastigheten sänkas rejält. Detta kan bland annat en bostadsrättsförening i Falun intyga. Promenaden, som föreningen kallar sig, huserar i Faluns centrala delar och har bland annat låtit installera solpaneler på taken. Dessutom har de lyckats sänka sin vattenförbrukning genom att byta stammarna i sina fastigheter.
  • Nytt värdeår
    I samband med att stammarna byts ut får man ett nytt värdeår från försäkringsbolaget. Detta då en sådan insats anses vara så pass omfattande att man får ett helt nytt värdeår. Detta innebär också att det är möjligt för föreningen eller för dig som bostadsägare att sänka kostnaden för försäkringarna.
  • Färre vattenskador
    En annan fördel med att utföra ett stambyte i Stockholm är att mängden vattenskador minskar. Detta då man i samband med stambytet byter ut såväl rör som avlopp och tätskikt.

Vad säger kommunen om att skrota bilen i Stockholm?

Den som ska skrota bilen i Stockholm kan hitta matnyttig information via Stockholm Vatten och Avfall AB. Bolaget är, precis som namnet antyder, specialiserade kring avfall i länet och har till uppdrag att bland annat rena avloppsvatten och skydda stadens vattenmiljöer.

Stockholm Vatten och avfall informerar om producentansvaret när du ska skrota bilen

På det kommunala bolagets webbplats finns en undersida som handlar just om att skrota bilen i Stockholm. Här påpekar man att personbilar omfattas av producentansvaret, liksom lätta lastbilar och lätta bussar med en totalvikt på upp till 3 500 kg.

I praktiken innebär det att bilproducenternas eget system för mottagning ska skrota bilen åt dig utan kostnad eller avgift. Dock är det bra att känna till att producenterna i vissa fall kan begära ersättning för att skrota bilen åt dig. Så kan till exempel vara fallet om bilen saknar värdefulla delar så som växellåda, motor eller katalysator. I sådana fall har de rätt att begära skälig ersättning för skrotningen.

Tipsar om auktoriserade bilskrotare via länsstyrelsen

De tipsar också om att det är enkelt att hitta auktoriserade bilskrotare i länet via länsstyrelsens hemsida. Betänk dock att det inte är alla du kan välja mellan som faktiskt är baserade i länet. Det finns flera aktörer i omkringliggande län som även kan hjälpa dig att skrota bilen i Stockholm.

Ofta klokast att välja en som är auktoriserad

På det kommunala bolagets hemsida påpekas även att du själv får göra upp en affär om du väljer en som inte är auktoriserad och ingår i producenternas nätverk. Om du inte har någon särskild anledning att göra det, är det dock kanske bäst att låta en auktoriserad skrotare ta hand om det. Den som inte är auktoriserad behöver inte ta emot bilen kostnadsfritt för skrotning.

Vad innebär auktorisationen i praktiken?

Det kommunala bolaget tipsar om Bilretur, som samlar bildemonterare i länet och nationellt som är auktoriserade samt även miljö- och kvalitetscertifierade. I praktiken innebär det att kontroller görs regelbundet av företagen. Vid kontrollerna tittar man närmare på hur företagen efterlever de regler, lagar och bestämmelser som gäller för att skrota bilen på ett ansvarsfullt sätt.

Sammanfattning – snabba tips från det kommunala bolaget

  • Kontrollera att bildemonteraren är auktoriserad
  • Vet mer om producentansvaret
  • Väljer du en som inte är auktoriserad får du själv göra upp affären.

Frågor och svar om att välja övervakningskamera

För den som ska skaffa övervakningskamera idag finns det en uppsjö av modeller att välja mellan. På många sätt är de lika; de flesta har god upplösning, en smidig mobilapp och smidiga funktioner. På detaljnivå finns det dock skillnader – och dessa skillnader kan ibland vara avgörande.

Hur brett synfält bör en övervakningskamera ha?

Det beror på vad du ska övervaka. Behöver du övervaka brett och det är svårt att hitta en god plats för kameran, så bör du givetvis ha ett bredare synfält. Samtidigt bör man göra en avvägning – med bredare synfält manipuleras bilden och kvaliteten kan bli sämre.

Jämför med titthål i ytterdörrar. Du kan se brett och på nära håll, men det blir väldigt svårt att se vad som sker på avstånd. Vissa kameror har god mjukvara som till viss del kompenserar för det, men det går inte att komma undan. Behöver du övervaka både brett och långt, kanske den bästa lösningen är att skaffa fler än en kamera.

Vad bör jag räkna med att betala?

Vad en övervakningskamera kostar kan variera kraftigt. Det finns mycket enkla modeller som kan köpas för enbart ett par hundralappar. Många väljer att komplettera sitt befintliga larmsystem med en övervakningskamera från sitt larmbolag. Dessa kameror är som regel dyrare än så, men kommer också med fler funktioner och som regel med högre krav på stabilitet.

Det finns en chans att du kan lita mer på den övervakningskamera du får från ditt larmbolag, än den du köper billigt på nätet från butiker som kanske inte ens specialiserar sig på larm och säkerhet. Populära och kvalitativa kameror för privatpersoner (som inte kommer från ett larmbolag) kostar ofta mellan 1 000 och 3 000 kronor.

Vilken upplösning bör kameran ha?

Bland de flesta populära övervakningskamerorna ligger upplösningen ofta på 1080p som lägst, men det finns modeller med 720p. Med 720p kan man identifiera någon som tittar rätt in i kameran i ett ”genomsnittligt” rum. Idag är urvalet så gott att det är en god idé att gå för 1080p som lägst, i synnerhet om din övervakningskamera ska installeras utomhus och troligtvis behöver täcka ett större område.

Exempel på andra upplösningar som kan förekomma är som följer:

  • 1440p
  • 1920p
  • 4K

Avvägning bör ske med budgeten i åtanke.

Välja infraröd bastu utifrån funktion

Välja infraröd bastu utifrån funktion

Det som främst skiljer mellan olika modeller av infraröd bastu är dess storlek. Men det finns betydligt fler olika alternativ att se på. Vilka funktioner önskas?

Dörren på glidhjul

Det vanligaste alternativet är att en infraröd bastu har en vanlig bastudörr. Men om det inte finns plats för att ha en dörr som svänger utåt finns ett alternativ med dörr på glidhjul. Det kan därmed liknas med en skjutdörr till en garderob eller duschkabin. På detta sätt skapas en platsbesparing.

Med fjärrkontroll

Att ha en fjärrkontroll kan vara otroligt bekvämt. Samtliga funktioner kan styras på avstånd. Det handlar därmed inte bara om att slå på eller av utan även att kontrollera belysning, musik osv.

Infraröd bastu med inbyggt ljudsystem

På de lite dyrare modellerna går det att hitta inbyggt ljudsystem. Ett system som därmed lätt kan hanteras med medföljande fjärrkontroll. Slå på skön musik, dämpa belysning, anpassa färgerna utifrån färgterapi och njut av total avslappning.

Funktion före estetik…

Måste en infraröd bastu se ut som en klassisk bastu? Nej, det finns även en portabel variant. En variant som minst sagt sätter funktion före estetik.

En av dessa modeller är tillverkade av brandsäker bomull och monteras över en enkel stol. Personen som vill njuta av värmen sätter sig på stolen och omsluter sig av modellen varpå den startas med en tillhörande fjärrkontroll. Det enda som sticker ut är huvud och händer. Här ryms alltså bara en enda person. Men ett perfekt alternativ för personer som vill ha värme vid exempelvis sjukdom.

När maximalt ljusinsläpp prioriteras

En infraröd bastu är har generellt bara ljusinsläpp via dörrens fönster. Men de som vill få in så mycket ljus som möjligt kan välja en hörnmodell med sidoglas på två sidor samt även på dörren som därmed hamnar i ”hörnet” framåt.

  • Få ljus genom flera fönster och fönster
  • Ytterligare ljuskälla inne i bastun

Kombination – För finsmakaren

Svårt att välja mellan traditionell och infraröd bastu? Välj bägge… Det finns nämligen modeller som kombinerar dessa två sätt att basta. En smidig lösning för familjen som är oense om vilken modell som ska köpas – eller de som bara tycker om att variera sig.

Sätesvärmare

Sätesvärmare innebär att det även kommer värme från bänkarna som personerna sitter på. I annat fall kommer värmen enbart från den infraröda paneler som sitter i bastun.

Underlättar logistik hos Kaukokiito

Den finska logistikjätten Kaukokiito är ett av många logistikföretag som är anslutna till logistikplattformen Unifaun, något som underlättar mycket för deras kunder. De kunder som även har WooCommerce kan underlätta hanteringen av logistikordrar ytterligare.

Kaukokiito + Unifaun – Två logistikjättar

Kaukokiito är ett av de största, privatägda, logistikföretagen i Finland. Företaget grundades 1953 och har över 2000 personer anställda som levererar paket över hela Finland med de ca 1000 bilar som används. Unifaun är en av de största logistikplattformarna. En plattform som underlättar för kunderna till de olika logistikföretagen att enkelt skapa rätt logistikordrar beroende på vad som ska skickas. Då de flesta stora logistikföretag är anslutna är det självklart att även Kaukokiito finns med i detta samarbete.

WooCommerce skickar underlag till order till Kaukokiito

För att underlätta administrationen ytterligare har Unifaun ett plugin som gör att WooCommerce kan ”kommunicera” med Unifaun för att där skapa logistikordrar till Kaukokiito. Flödet ser ut som följande: Informationen som en kund anger vid en beställning sparas i WooCommerce. Denna information skicka även över till Unifaun tack vare ett plugin som skapar denna ”brygga” mellan systemen. Beroende på vilka inställningar som skett i Unifaun kommer nu logistikordrar att direkt produceras i systemet.

Eftersom allt har skett automatiskt krävs enbart att utskrift sker från Unifaun när logistikordrar önskas.

Tekniska krav och kostnader

Det som krävs för att denna automatiska överföring av information ska kunna ske är följande:

  • Konto hos Kaukiito samt Unifaun
  • Tillägget ”Orderkoppling” tecknas hos Unifaun
  • E-handel med WooCommerce
  • PHP med minst 5.6 version (kan kontrolleras hos webbhotell)

Företagare som vill aktivera denna orderkoppling tecknar alltså detta tillägg. I detta fall kommer en API-nyckel att distribueras som anges i pluginet. När nyckeln, samt användaruppgifter från Unifaun, har använts kan automatiska kopplingen påbörjas.

I början av 2021 var kostnaden för att aktivera detta 2500 exl. moms. Därefter kostade det 2000 kr ex moms per år för att ha orderkopplingen aktiv. Om det är värt kostnaden beror därmed helt och hållet på hur mycket administrationen för att skapa logistikordrar till Kaukiito som sparas. De som dagligen använder detta logistikföretag kan spara en hel del tid, vilket gör att tjänsten spar mer pengar än vad den kostar. Någon bindningstid finns inte på tjänsten utöver vad företaget har betalat för, dvs. månad, kvartal eller år.

Ansöka om personlig assistans – så går det till

Om man tror att man själv eller någon nära anhörig har rätt till personlig assistans krävs en ganska lång och jobbig process innan allt är klart. Det första men behöver göra är att ansöka, antingen hos kommunen eller hos försäkringskassan beroende på hur behovet ser ut. Här kan du läsa mer om hur man ansöker när behovet är större och överstiger 20 timmar per vecka.

Ansöka om personlig assistans – steg för steg

Det är inte så svårt att ansöka om personlig assistans men det behövs flera steg innan man får ett beslut:

  • Läkarutlåtande – För att kunna ansöka om personlig assistans krävs först att man får ett läkarutlåtande. I utlåtandet kan det till exempel stå vilken typ av funktionsnedsättning eller sjukdom man har och en beskrivning på hur den påverkar livet.
  • Ansökan till Försäkringskassan – När man har sitt läkarutlåtande är det dags att fylla i själva ansökan. Det kan man göra direkt på nätet, alternativt på blankett, för man kortfattat beskriver sin situation. Samtidigt skickar man även in läkarutlåtandet så att det finns ett underlag för ansökningen.
  • Möte med handläggare – När ansökan kommit in och gåtts igenom kommer en handläggare att kontakta den som gjort ansökan. Man bokar då in ett personligt möte och det sker ofta i det egna hemmet. Här går man mer noggrant igenom den livssituation man har, vad det är man inte klarar av på egen hand och hur stort behovet av personlig assistans är.Detta är för många ett väldigt jobbigt moment – det kan kännas som att man blir granskad från topp till tå, kanske till och med ifrågasatt kring sitt funktionshinder, men det är nödvändigt för att kunna fatta ett beslut kring hur många timmars personlig assistans man kan tänkas behöva. Timmarna räknas per vecka och man tittar på något som kallas för grundläggande behov. Man kan bara få assistansersättning från Försäkringskassan om behovet överstiger 20 timmar per vecka.
  • Beslutet fattas – När handläggaren har den information som han eller hon behöver, samt har bildat sig en uppfattning kring det aktuella fallet så är det dags för ett beslut att fattas. Detta kan dessvärre ta ett tag men man bör ha fått ett svar inom 4 månader. 
Om beslutet godkänns och timmarna överstiger 20 timar bestämmer man sedan själv vem som ska verkställa och ansvara för assistansen.